Kód a názov učebného odboru:

2487 2 01 autoopravár – mechanik

Základné údaje o štúdiu

 

Dĺžka štúdia:

3 roky

Forma štúdia:

denná

Nevyhnutné vstupné požiadavky na štúdium:

 úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy

zdravotná spôsobilosť uchádzača o štúdium

Spôsob ukončenia štúdia:

záverečná skúška

Doklad o dosiahnutom vzdelaní:

 

vysvedčenie o záverečnej skúške

výučný list

Poskytnutý stupeň vzdelania:

stredné odborné vzdelanie ISCED 3C

Možnosti pracovného uplatnenia absolventa:

pri servise a opravách automobilov.

Vo výrobe automobilov.

Nadväzná odborná príprava (ďalšie vzdelávanie):

študijné odbory nadstavbového štúdia pre absolventov trojročných učebných odborov nadväzujúcich na predchádzajúci odbor štúdia – úplné stredné odborné vzdelania na úrovni ISCED 3A.

Špeciálne kurzy, ktoré umožňujú rozšíriť odbornú kvalifikáciu absolventov.

Zdravotné požiadavky na žiaka

Na prijatie do učebného odboru 2487 2  01 autoopravár – mechanik môžu byť prijatí uchádzači s dobrým zdravotným stavom.

Prijatiu uchádzača do odboru z hľadiska zdravotného stavu prekážajú poruchy nosného a pohybového systému, ktoré obmedzujú dobrú pohybovú funkciu a práce vo vynútených polohách, poruchy chrbtice, postihnuté dolné a horné končatiny obmedzujúce manuálnu zručnosť. Ďalej prekáža sklon k chorobám z nachladnutia, chronické a alergické onemocnenie kože, najmä rúk. Precitlivenosť na chemické, mechanické a biologické dráždidlá, chronické a alergické ochorenia dýchacích ciest a kože.. Taktiež prekáža onemocnenie srdca, pretrvávajúce zápalové stavy, vady srdcové, haemodynamicky významné onemocnenie zažívacieho ústrojenstva, závažné pretrvávajúce stavy vyžadujúce trvalé diétne stravovanie, onemocnenie uropostického systému, chronické zápaly močových ciest, nephropatia s poruchou funkcie ľadvín. Taktiež prekážajú choroby nervové, najmä onemocnenie sprevádzané poruchami pohybových funkcií a koordinácií, záchvatové stavy dekompenzované i subkompenzované, poruchy sluchu, recidivujúce a chronické otictídy a sínusitídy, poruchy zraku, ak nedosahuje centrálna ostrosť zraková aspoň jedného oka 5/5 a J.č. 1 s prípadnou korekciou skiel, poruchy farbocitu, chronickej alebo alergickej konjuktivitídy.

      Odbor nie je vhodný pre mladistvých so zmenenou pracovnou schopnosťou. Do odboru môžu byť prijatí iba uchádzači, ktorých zdravotnú spôsobilosť posúdil a písomne potvrdil dorastový lekár. 

 

 

Charakteristika absolventa

 

Absolvent učebného odboru je kvalifikovaný odborný pracovník schopný vykonávať príslušné práce na špecializovaných pracoviskách vo výrobných podnikoch a v opravárenstve. Má ucelené základné teoretické vedomosti a praktické zručnosti potrebné pre štandardné opravy cestných motorových vozidiel, so štandardným vybavením dielní predpísaným výrobcom, na základe informácií získaných v technickej dokumentácii výrobcov cestných motorových vozidiel, vie posúdiť stav a pripravenosť pracoviska, vie zvoliť pracovné postupy a prípravné práce. Pri práci s vozidlom a pomôckami je schopný použiť štandardnú opravárenskú techniku. Je schopný pracovať samostatne a v kolektíve.

    Rozsah jeho vedomostí mu umožňuje aj naďalej sa vzdelávať, zaujímať sa o vývoj vo svojom odbore štúdiom odbornej literatúry a časopisov. Získané vzdelanie mu dáva predpoklady konať v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie. Absolventi získajú schopnosť komunikovať v cudzom jazyku, riešiť problémové úlohy a pracovať v skupine. Aktívne sa zapájať do spoločnosti a svoje vedomosti  a zručnosti priebežne aktualizovať. Budú schopní prijímať zodpovednosť za vlastnú prácu a za prácu ostatných. Po absolvovaní vzdelávacieho programu získajú zručnosti pri práci s osobným počítačom a internetom. Naučia sa efektívne využívať informačné a komunikačné technológie pre svoj osobný rast a výkonnosť v práci.

Po ukončení štúdia získava absolvent výučný list a vysvedčenie o záverečnej skúške. Môže pokračovať v štúdiu pre absolventov trojročných učebných odborov v rámci denného alebo diaľkového nadstavbového štúdia na úrovni ISCED 3A v študijnom odbore strojárstvo a získať úplné stredné odborné vzdelanie, ktoré mu umožňuje pokračovať v štúdiu na úrovni ISCED 5. Svoju kvalifikáciu môže zvyšovať rôznymi vzdelávacími cestami prípadne môže získať aj inú kvalifikáciu ako je kvalifikácia v danom učebnom odbore.

Kompetenčný profil absolventa sme vytvorili na základe kompetencií uvedených v ŠVP a analýzy povolania v priamej spolupráci so zamestnávateľmi. Týmto má absolvent učebného odboru garantované získanie aktuálnych vedomostí, zručností a kompetencií v závislosti od potrieb zamestnávateľov.

 

Organizačné podmienky

Príprava v školskom vzdelávacom programe Svet automobilov v učebnom odbore 2487 2 01 autoopravár - mechanik, zahŕňa teoretické a praktické vyučovanie a prípravu. Výučba je organizovaná v týždňových cykloch – strieda sa jeden týždeň teoretického vyučovania a jeden týždeň odborného výcviku.

Teoretické vyučovanie je poväčšine organizované v priestoroch školy na Ul. Sv. Michala 36,   Levice. Všeobecná zložka vzdelávania vychádza zo skladby všeobecno-vzdelávacích predmetov učebného plánu. V jazykovej oblasti je vzdelávanie a príprava zameraná na slovnú a písomnú komunikáciu, ovládanie oznamovacieho odborného prejavu v slovenskom jazyku, na vyjadrovanie sa v bežných situáciách spoločenského a pracovného styku v cudzom jazyku. Žiaci sa tiež oboznamujú s vývojom ľudskej spoločnosti, základnými princípmi etiky a zásadami spoločenského správania. Osvojujú si základy matematiky, fyziky a informatiky, ktoré sú nevyhnutné pre výkon povolania. V odbornom vzdelávaní je príprava zameraná na oblasť ekonomiky, technického kreslenia, základov strojárstva, strojárskej technológie, elektrotechniky, automobilov a diagnostiky automobilov.

Praktické vyučovanie je organizované formou odborného výcviku v školskom pracovisku a priamo na pracoviskách zamestnávateľov.

Požiadavky na odborný výcvik: odborný výcvik v rozsahu stanovenom v učebnom pláne sa vykonáva na pracovisku praktického vyučovania na Ul. Kalnickej  č.1, ako aj v zmluvných pracoviskách  odborného výcviku. Tie vyžadujú zabezpečiť vlastné pracovisko a také materiálne podmienky, aby sa mohol realizovať obsah  učiva odborného výcviku : odbornú učebňu  na pracovisku alebo v blízkosti pracoviska, šatne a hygienické zariadenia. Odborný výcvik nadväzuje na teoretické vyučovanie.  Realizuje sa v 6 -7 hodinových celkoch  Ak to vyžaduje charakter nácviku, odborný výcvik možno spájať aj do viacdňových celkov  s rešpektovaním podmienok odboru. Delenie skupín stanovujú platné právne predpisy. V odbornom výcviku pri prácach s prístrojmi a strojným zariadením   by sa mal znížiť počet žiakov v skupine na 5  pre bezpečnosť  práce  a  pre  kvalitu výsledkov  nácviku (nácvik  so skupinou 12 žiakov je z hľadiska bezpečnosti veľmi zložitý a menej efektívny.)

Odborná prax sa vyučuje sa v rozsahu stanovenom v učebnom pláne a vykonáva sa na pracovisku praktického vyučovania, v odbornej učebni pod vedením majstra odborného výcviku. Odborná prax nadväzuje na teoretické vyučovanie. Realizuje sa 15 hodín  týždenne v prvom a druhom a 17,5 hodín týždenne v treťom ročníku.

Praktická príprava prebieha na Pracovisku praktického vyučovania, na  pracovisku sa striedajú  žiaci všetkých ročníkov pod odborným vedením  majstrov odborného výcviku. Žiaci pracujú podľa učebného plánu, prevádzka je sprístupnená aj pre verejnosť, čo im umožňuje získavať praktické skúsenosti s prácou s klientom. Učí ich schopnosti komunikovať, poskytovať poradenskú službu a vyžiadaný  úkon. 

Žiaci si v 1. ročníku osvojujú základné zručnosti a pracovné návyky z ručného spracovania kovov. Oboznamujú sa s nástrojmi, zariadeniami a organizáciou práce pri jednotlivých technologických postupoch, osvojujú si základne montážne a demontážne, elektroinštalačne a lakovnícke práce. Odborný výcvik sa realizuje v cvičných dielňach spravidla na neproduktívnych prácach.

V 2. ročníku sa odborný výcvik realizuje v cvičných dielňach alebo na zmluvných pracoviskách tak, aby si žiaci osvojili základné zručnosti a pracovné návyky pri demontáži a montáži súčiastok, skupín a podskupín cestných motorových vozidiel. Ďalej si žiaci osvojujú pracovné postupy pri diagnostike a oprave skupín a podskupín cestných motorových vozidiel v rozsahu stanovených tematických celkov a tém.

    V 3. ročníku sa odborný výcvik realizuje prevažne na zmluvných pracoviskách, kde si žiaci v súlade s učebnými osnovami na produktívnych prácach osvojujú pracovné postupy pri diagnostike a oprave cestných motorových vozidiel. V 3. ročníku je možné zaradiť do učebných osnov vodičský kurz, pričom hodinová dotácia praktickej časti vodičského kurzu sa môže uskutočniť v rámci tematického celku č.7, prehlbovanie vedomostí. Zaradenie vodičského kurzu je možné v prípade, keď náklady prevyšujúce obvyklé náklady na odborný výcvik hradí budúci zamestnávateľ žiaka, zákonný zástupca žiaka, sponzor a pod.

    V 2. a 3. ročníku sa dôraz kladie na schopnosť rozpoznávať poruchy podľa ich vonkajších prejavov a odstraňovanie ich príčin. Súborná práca je zaradená ako tematický celok spravidla po ukončení súvisiacich činností a pracovných postupov. Cieľom súbornej práce je komplexne overiť či žiak spĺňa vedomostný štandard pre prebrané učivo a či si osvojil zručnosti a pracovné návyky. Súborná práca sa realizuje v cvičných dielňach podľa vopred vypracovaného a schváleného obsahu.

Neoddeliteľnou súčasťou v každom ročníku je, povinnosť oboznámiť žiakov s bezpečnostnými predpismi pri každej zmene tematického celku resp. témy a pri každej zmene pracoviska, dodržiavanie zásad hygieny práce a ekologické aspekty súvisiace s vykonávaním jednotlivých pracovných činností.

Ďalšie odborné zručnosti žiaci získavajú pri rôznych spoločenských akciách pri príprave zákaziek, účasti na súťažiach a metodických dňoch.

 

 

Škola (názov, adresa)

Stredná odborná škola, Ul. sv. Michala 36 Levice

Názov ŠkVP

 Svet automobilov

Kód a názov  ŠVP

24 Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba

Kód a názov študijného odboru

2487 2 01 autoopravár - mechanik

Stupeň vzdelania

stredné odborné vzdelanie – ISCED 3C

Dĺžka štúdia

3 roky

Forma štúdia

denná

Druh školy

štátna

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk


 

Kategórie a názvy vyučovacích predmetov

Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku

 

1.

2.

3.

Spolu

 

Všeobecnovzdelávacie predmety

10,5

8

6

24,5

 

slovenský jazyk a literatúra

1,5

1

1

3,5

cudzí jazyk

3

3

3

9

občianska náuka

 -

1

 -

1

etická výchova/náboženská výchova

1

 -

 -

1

fyzika

1

 -

 -

1

matematika

1

1D

 -

2

informatika

1 D

 -

 -

1

telesná výchova

2

2

2

6

Odborné predmety

22,5

25

26

73,5

 

ekonomika

1

1

1

3

úvod do sveta práce

 -

 -

1 D

1

technické kreslenie

2

 -

 -

2

základy strojárstva

2

 -

 -

2

strojárska technológia

1

1

 -

2

elektrotechnika

1

2 D

1,5 D

4,5

automobily

0,5 D

3 D

2

5,5

diagnostika automobilov

 -

2+1 D

3 D

6

odborný výcvik

15

15

17,5

47,5

Voliteľné predmety

 -

-

1

1

 

grafické systémy v odbore

 -

-

1

1

 

Spolu

33

33

33

99

 

Účelové kurzy

 

 

 

 

 

Ochrana života a zdravia

2 dni

2 dni

3 dni

7 dní

Telovýchovno-výcvikový kurz

-

-

-

-

Záverečná skúška

-

-

1 týždeň

1 týždeň

Prehľad využitia týždňov

 

 

 

 

Činnosť

1. ročník

2. ročník

3. ročník

 

Vyučovanie podľa rozpisu

33

33

30

Záverečná skúška

 -

 -

1

Časová rezerva (účelové kurzy, opakovanie učiva, exkurzie, výchovno-vzdelávacie akcie ai.)

7

6

6

Účasť na odborných akciách

 -

1

 -

Spolu týždňov

40

40

37

 

[1] Minimálny počet týždenných hodín je 33 (rozpätie 33 – 35 hodín)